Hur vet du när din hund dominerar dig?

Det finns många olika sätt att se att din hund är dominant. Det är väldigt simpelt att se.
Hoppar din hund på dig när du kommer hem - är hen flockledare. 
Öppnar du en dörr och hunden går före dig - är hen flockledare.
Om du sover och hunden ''tassar'' dig(väcker dig) - är hen flockledare
När hunden får dig att göra någonting, då är hunden flockledare. Väldigt enkelt.
 
När du vaknar upp när du vill, då är du flockledare. 
När du öppnar dörren och kliver ut först, då är du flockledare.
När du får hunden att göra det du vill, då är du flockledare.
 
Det här förstår ni, det är basic :-)
 
Jag gör i ordning mat till mig själv. Rut hör att jag gör någonting, men ger mig mitt space att få äta på. Det är ett tydligt tecken på en underlägsen hund, som vet sin plats. Glöm inte att detta inte är något som hunden upplever negativt, ledsamt eller liknande. Hunden mår allra bäst av en stabil flock och en stabil plats i flocken. I min ''flock''(familj) har Rut rollen omega(lägst i rang). Den rollen mår hundar bäst av att ha i en människoflock. Detta är väldigt simpelt.


SÅ jag bjöd in henne i köket för att visa er hur det kan se ut när hon redan är bredvid mig och jag vill att hon ger mig utrymme. Personligen bryr jag mig inte om hon är nära mig, men det är så här det går till i hundvärlden. Alla dominanta hundar har ''ett space'' som andra hundar inte ska beträda. Jag visar med hjälp av att ge en speciell blick ''det här är min mat'' samma blick jag ger för att visa ''du är för nära, ge mig utrymme''. 
 
 
Som ni ser i filmen gäspar Rut och hon tittar bort. Att hon gäspar betyder ''jag är lugn''. Att hon tittar bort betyder att hon inte vill se hotfull ut och faktiskt så, om man skall göra om det till begripligt människospråk så är det i den här situationen ''ARTIGT'' av hunden att titta bort. Ni ser också att hon först går iväg en bit sätter sig på mattkanten. Där hade hon kunnat sitta kvar om jag hade valt att acceptera det. Men för att vara tydlig på filmen valde jag att fortsätta titta på henne med ''blicken'' och då förstår hon, ''Aha, det här är inte tillräckligt långt bort''
Perfekt beteende.

Fem minuter senare 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Techichi.blogg.se

Rut i centrum

RSS 2.0